Diumenge Tercer (A) 15-12-2013
Religió,
¿Opi del poble?
Els deixebles de Joan Baptista
cercaven, amb cura, arribar al Messies.
Tot lo important sol quedar amagat als ulls. Però ells insistien: “¿Sou vos-
Jesús- el que heu de venir o n`hem
d`esperar un altre?”.
Sempre especialment en el nostre
temps, en la globalització de quasi tot, en un context de sincretisme religiós
o davant la noticia de l`existència
d`altres religions, es ben lògic i normal, que els lliures i millors s`interessin
per aproximar-se a la veritat.
Venim a ser religiosos quasi per naturalesa. S`ha
pogut dir que o som religiosos o som supersticiosos. Si seguim endavant en
aquesta afirmació ens donarem compta que la negació de tota veritat tant podem
trobar-la en la religió com en la superstició. Observant el mon religiós del nord
al surt, jutgeu vosaltres mateixos, si es just o no dubtar, preguntar-nos i
reafirmar-nos en la religió que professem.
En aquest context, cada un de nosaltres, habitants d`aquest mon
plural, es just, més que mai, que ens preguntem: ¿La Religió Cristiana
es la verdadera o n`hem d`esperar o cercar una altra allí on sigui?.
A la pregunta ansiosa dels
deixebles de Joan heus ací com la resposta de Jesús mira als fonaments. Tems hi haurà per
escoltar de boca del mateix Jesús altres afirmacions relatives per exemple a
l`Eucaristia, a la Passió ,
a la Redempció ,
a la Resurrecció ,
als Manaments, a l`Església etc. etc.
Es veritat que entre els que ens
professem cristians uns son més rics, mes forts, mes joves que els altres. Peró
la nostra grandassa no radica en altra mesura que en l`amor, la caritat, la
capacitat de compartir quant posseïm, la
capacitat de valorar més les debilitats, las limitacions, que les excel·lències.
Interpretant adequadament la
resposta de Jesús als deixebles de Joan, quant, qui sigui, ens interpel·li o
ens pregunti quins son els fonaments de la nostra creença cristiana caldrà
poguer donar aquella resposta: “Mireu com s`estimen”, mira com ens estimem,
mira com som capaços de perdonar, com, si podem, posem oli a les ferides,
prediquem i practiquem la misericòrdia.
Es digué de la nostra religió: “l`Opi
del poble”. Per aquí no hi cerqueu, de cap de les maneres, el fonament de la
nostra fe. Podrem o deurem defensar els nostres drets naturals, si be en
principi mai amb arguments i forces desproporcionades, mai amb la guerra, si
amb la justícia que engendra la pau. Amb el dialec, l`entesa, el perdó, la
misericòrdia que engendra l`amor.
Domingo
tercero de Adviento (A) 15-12-2013.
Religión: ¿Opio del pueblo?
Los discípulos de Juan Bautista estaban interesados en
llegar a conocer al Mesías. Todo lo importante se oculta a los ojos. Pero ellos
insistían: “¿Eres tu el que ha de venir o tenemos que esperar a otro?”.
Siempre, especialmente en nuestro tiempo, en la
globalización de casi todo, en un contexto de sincretismo religioso, o delante
de la existencia de otras religiones, es lógico y normal que los libres y
mejores se interesen en pros de aproximarse a la verdad.
Venimos a ser religiosos casi por naturaleza. Se ha
podido decir que o somos religiosos o somos supersticiosos. Si seguimos
adelante en esta afirmación nos daremos cuenta que la negación de toda verdad
tanto la podremos encontrar en la religión como en la superstición. Observando
el mundo religioso de norte a sur, juzgar vosotros mismos, si es justo o no
dudar, preguntarnos i reafirmarnos en la religión que profesamos.
En este contexto, cada uno de nosotros, habitantes en
este mundo plural, es justo, más que nunca, preguntarnos: ¿La Religión Cristiana
es la verdadera o hemos de esperar o buscar a otra, allí donde sea?
A la pregunta ansiosa de los discípulos de Juan he ahí
como la respuesta de Jesús mira a los fundamentos. Tiempo habrá para escuchar
de boca del mismo Jesús otras afirmaciones relativas, por ejemplo, a la Eucaristía , a la Pasión , a la Redención , a la Resurrección , a los
Mandamientos, a la Iglesia
etc. etc.
¿Dónde se asientan los cimientos de nuestra sagrada
Religión? La respuesta de Jesús no fue: Me descubriréis en los fuertes, en los
que gozan de buena salud, en los jóvenes, en los guapos, en los ricos, en los
poderosos, en los dominadores, no. Se trata de la Religión que ayude a que
vean los ciegos, a que anden los cojos, a que curen los enfermos, a que los
pobres sean liberados.
Es verdad que entre los que nos profesamos cristianos
unos son más ricos, más fuertes, más jóvenes que otros. Pero nuestra grandeza
no se basa en otra medida que en la del amor, la caridad, la capacidad de
compartir cuanto poseemos, la capacidad de valorar más las debilidades, las
limitaciones, que las excelencias.
Interpretando adecuadamente la respuesta de Jesús a
los discípulos de Juan, cuando, quien sea, nos interpele o nos pregunte cuales
son los cimientos de nuestra fe cristiana, será preciso poder responder: “Mira
como se aman”, mira como nos amamos, mira como somos capaces de perdonar, como,
si buenamente podemos, suavizamos las heridas, predicamos y practicamos la
misericordia.
Se dijo de nuestra religión: “Opio del Pueblo”. Por
ahí no busquéis de ninguna de las maneras los cimientos de nuestra fe. Podremos
o deberemos defender nuestros derechos naturales, si bien, en principio, nunca
con argumentos y fuerzas desproporcionadas, nunca con la guerra, sí con la
justicia que engendra la paz. Si con el diálogo, el perdón, la misericordia que
engendra el amor.
Homilia diferent de
les predicades, per el rector de Santa Maria del Mar, Dr. Francesc Tort
Mitjans, en diversos anys, a Santa Maria del Mar. La línea pastoral del papa
Francesc m`ha mogut a cercar-hi un enfoc nou.
La
Llibertat Religiosa suposa i exigeix poguer moures, i
evolucionar, vencenta l`obediència cega als dictàmens de la família, a opressions provinents de cacics, governants
e imperis. Es tracta de restar lliures de tot allò que ens pugui convertir en esclaus, obstaculitzant, o aduc
imposibilitant, llur maduració personal.
La Doctrina Catòlica , si be
teológica i pastoralment matitiza o
defineix en què consisteix portar “el vestit de festa”, o les practiques i costums cristianes recomanades i recomanables, ho fa, com a norma general, amb respecta a les lleis civils ni que no coincideixint
amb la Doctrina
Oficial de l`Esglesia.
La Iglesia
Católica recomienda encarecidamente que sus hijos
asistan a la Congregación
de los Fieles los domingos y días de guardar. También podemos celebrar nuestra
Fe en la propia Iglesia Doméstica. Cuando estamos solos, la Comunión de los Santos
nos permite congregarnos, espiritualmente, con los seres queridos que ya gozan
de Dios.
La Libertad Religiosa supone y exige poderse mover y
evolucionar al margen de los condicionamientos de obediencia ciega a los
dictámenes de la familia, a opresiones provenientes de caciques, gobernantes e
imperios. Se trata de ser libre de todo aquello que nos pueda convertir en
esclavos, obstaculizando, o incluso imposibilitando, nuestra maduración
personal.
La Doctrina Católica si bien teológica y pastoralmente
matiza o define en qué consiste el "vestido de fiesta", o las
prácticas cristianas recomendadas o recomendables, lo hace, en general,
respetando las leyes civiles ni que no coincidan con la Doctrina Oficial
de la Iglesia.
La Iglesia expone su Doctrina sin manipular
ni coaccionar la libertad y conciencia de los bautizados. Todo ser humano
cuando, a partir del conocimiento, libertad y voluntad, ha devenido persona,
puede responder y saber, a conciencia, qué hacer en cada caso.
Ojala
que Religión alguna, no haya sido nunca, ni lo sea ahora, en ningún lugar, ni
para nadie: "El Opio del Pueblo", sino puerta abierta para conocer al
Dios de la luz, amor, bondad, misericordia, perdón libertad y hermandad.
Diumenge 28 (A) (1) 12-10-2014
El banquet de que parlen tan Isaïes i
Jesús son signe i figura de l`Eucaristia. Assistència a les noces amb el vestit de festa.
En l' Eucaristía celebrem, i místicament repetim, el Sacrifici de la Creu,
del que ens ve tota gracia i tot do. Revivim, també, la Resurrecció del Senyor: Un festí complert per els fills
de Déu.
L’Església
Catòlica si be exhorta a congregar-nos els diumenges i festes de guardar, ho
deixa a la concient desició dels batejats. També podem celebrar la nostra Fe en
la propia Esglesia Doméstica. Quant vivim sols, la Comunió dels Sants ens
permet congregar-nos, espiritualment, amb els sers estimats que ja gaudeixent
de Déu.
Quant parlem de Religió, com exercici privat o public de cultes i
doctrines, partim de la Llibertat Religiosa que arrela en el Dret Natural.
Tot ser humà, que previ el coneixament, llibertat i voluntat ha assolit
el nivell nenesari, pot exercir lliurament, a conciencia, sense reprobació
social o política, la seva propia religió, sentir-se agnostic, o, adhuc, no
creient.
La separació d'Esglésies i
Estat, de lo religiós i lo civil, resulten ser absolutament necesaris per
salvaguardar la llibertat efectiva.
No li farà falta a un
cristià, mitjanament format, que se li digui a cada moment en què consisteix, "el
vestit de festa", o viure amb
gràcia de Déu, complir el manament de l`amor... Per prendre desicions personals
i polítiques en tindrà prou amb la seva consciencia.
L'Església exposa la seva Doctrina
sense manipular ni coaccionar la
llibertat i consciencia dels batejats.
Tot esser humà, quant, a partir del coneixament, llibertat i voluntat ha
devingut persona, pot respondre, a consciencia, qué fer en cada cas.
Es veritat que quant millor instruïts estiguem en les veritats de
la nostra Fe, més facilment podrem viure
el cristianisme, gaudir de la presencia de Déu i complir el manament fonamental
de l`amor...
Per acabar, lligant el passat i el present del moment en que ens
ha tocat viure, s`impossa la constatació de que coexistint, cronològicament,
tots en el mateix segle XXI, no ens
trobem en la mateixa època global. Perillós contrast.
Oïda que cap Religió, no
hagués sigut mai, ni sigui, ara, ni en cap lloc, ni per ningú: "L`opi del
poble", sino porta overta a coneixer Déu fon de llum, amor, bondat,
misericordia, perdó, llibertat i germandor.
Domingo 28 (A) (2) 12-10-2014.
El banquete de que hablan tanto Isaías como Jesús, son signo y figura
de la
Eucaristía. Asistencia a la boda con el vestido de fiesta.
En la Eucaristía
celebramos, y místicamente repetimos, el sacrificio de la Cruz , del que nos viene toda
gracia, todo don. Revivimos, también, la Resurrección del
Señor: Un festín completo para los hijos de Dios.
Cuando hablamos de Religión, como practica privada o pública de
doctrinas, partimos de la Libertad Religiosa
que hunde sus raíces en el Derecho Natural.
Todo
ser humano, previo el conocimiento, libertad y voluntad, puede decidir por su
cuenta, practicar su Religión, sentirse agnóstico, o incluso no
creyente.
La
separación de Iglesias y Estado, de lo religioso y lo civil, resultan
absolutamente necesarios para salvaguardar la libertad efectiva.
No
le hará falta a un cristiano, medianamente formado, que se le diga cada momento
en qué consiste el "vestido de fiesta", o vivir en gracia de Dios,
cumplir el mandato del amor... Para tomar decisiones personales y políticas le
bastará su propia conciencia.
Es
verdad que cuanto mejor instruidos seamos sobre las verdades de nuestra Fe, más
fácilmente podremos vivir el cristianismo, gozar de la Presencia de Dios, y
cumplir el mandamiento del amor.
Para
concluir, en aras a relacionar el pasado
y el presente del momento en que nos toca vivir, se impone la constatación de
que coincidiendo, cronológicamente, en el siglo XXI, no todos nos encontramos
en la misma época en sentido global. Peligroso contraste.
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