Epifania 2015: Raó,
llibertat, dubte, fe i agnosticisme
Els dos episodis bíblics més
significatius en l`Epifania del Senyor, que es obertura, manifestació de Crist
a tots els homes, els troben en l`Estrella del Messies, que els Mags d`orient
veieren aixecar-se. Situats ja a Jerusalem, en els moments de desorientació, vingué
la recerca. Dos realitats i situacions que podríem, be, comparar amb la certesa i el dubte.
No hi ha, de fet, confluència
obligada del home amb la llum, amb la veritat en qualsevol realitat i ciència.
No hi ha manifestació, o Epifania
de Déu, en el pessebre interior de la fe,
sense l`anunci i l`estrella del dubte connatural a la recerca. Dubte
dinàmic que pot arribar a la llum.
Els Mags d`Orient, que avui la Litúrgia , i l`historia,
contemplen plens d`una immensa alegria, per haver, finalment, trobat el Messies,
feliç meta del seu viatge, premi del seu esforç, eren astrònoms de professió.
Per a ells l`anunci del naixement de Jesús, el seu llibre, es configurà en el
signe d`una Estrella.
Cada un de nosaltres, cada home,
en la catolicitat de la manifestació del Senyor, veu lluir un anunci, una
estrella en l`immens univers del mon on vivim: En la Família, la Comunitat , en la Vocació,
en la Societat... s`alça l`Estrella.
Els homes, les persones, de qualsevol temps, podem
sentir-nos cridats a descobrir a Crist que viu en l`Església, com puntualitzava
el Papa, el dia de Cap d`Any, e iniciats, a partir d`algun signe, singular i propi, continuar la ruta, no sempre fàcil, a través
de la raó, la llibertat, i del dubte possible conseqüència dels dos...
La trobada de Jesús, glossant lo
que ens deia san Pau el dia primer de l`any, demana una il·luminació interior, do sobrenatural.
Ja hem vist que els Mags foren il·luminats
a través dels signes que llur circumstancies i raó els permeté processar.
Camí d`esforç, una llarga peregrinació.
Ja situats a Israel, davant del dubte a on havia nascut el Messies: Preguntaren,
investigaren, fins a retrobar la senyal de pista certa, llur Estrella, que els
menà al Pessebre.
Està clar, dons, que si be la fe
es un do sobrenatural, l`albirar-la, com quelcom conegut, visible, reflexa, -això
es havent-se situat en el camp de lo ja conegut i acceptat- com a part d`un eisbert, pertany, passa al
domini de la naturalesa racional del home.
Un fet que, al menys de forma,
com he dic reflexa, s`edifiqui sobre la nostra raó, limitada en si mateixa, i
que pugui rebre les influencies, positives o negatives de l`imaginació, com
s`esdevé en tot sentiment, component primari en el procés de la maduració de la Fe, pot o ha de conviure,
quasi necessariament, amb el dubte.
El dubte podríem dir que, en
certa manera, es raó i llibertat. Sinó fóssim racionals i lliures no podríem
dubtar...
La raó i la llibertat, reals, amb el dubte conseqüent, identifiquen l`evolució,
el patrimoni de les persones. Peró, heus
ací, com aquesta dimensió racional, el dubte conseqüent, ni que resti íntimament
relacionada amb la llibertat, amb tots els valors essencials que implica, pot
dificultar progressar vers la llum quant les nostres rodes quedem com atrapades, com enganxades en el
llot del camí...
El dubte, considerat com
paràlisis, tot i poder ser noble i racional, pot identificar-se moltes, o algunes vegades,
amb l`obsessió.
Ja sabem que tota idea obsessiva ens
paralitza, ens pot esclavitzar... i no sempre està a l`abast de tothom sortint-ne`n.
No hi ha cap obsessió, com furgar, excavar cap avall vers la foscor progressiva,
que ofereixi llum, serenitat, felicitat..
La nostra cultura racionalista es
jutjada, al menys per nosaltres mateixos, com l`etapa evolutiva mes avançada de
l`Historia del home, persona, sobre la terra.
El dubte, provinent de l`anàlisis crític de qualsevol matèria, resulta
ser conseqüència lògica, normal, ordinària de tot procés de coneixement, de descobriment,
de certesa, de llum.
Cal sapiguem dubtar i àdhuc
acostumar-nos-hi. No quedar-se, però, en el dubte, no instal·lar-se en ell. L`Agnosticisme,
o el dubte general, no com a mètode, sinó com a final d`etapa, no seria del tot
justificat...
No es, ben mirat, quelcom del tot
racional en cap ciència instal·lar-se definitivament en el dubte. Quant
l`estrella s`amaga, quant s`apaga la llum, en el dubte, cal posem en marxa els
generadors de la raó a vera si ens en sortim, per albirar, al menys, la llum al
final del túnel...
Els humans, també elevats al
nivell de persona, som tots molt complexes, i pecaríem de simplistes, sinó admetéssim
que, en principi, hi poden haver-hi germans nostres que siguin agnòstics en mataria religiosa i àdhuc
que es trobin, còmodes en el dubte.
Pesi a lo dit, amb tots els
respectes, l`Agnosticisme pot ser, en
algun casos al menys, com una moda. Altres, ¿perquè no?, condicions naturals de
llur intel·lecte.
Ja hem dit abans que el fet de
ser lliures ens permet poguer dubtar, i que el dubte sistemàtic que ens
paralitza, pot considerar-se com quelcom
difícil de conjugar amb la raó, l`únic instrument a l`abast, per mes que
no podem pas, situar-la, en un pedestal incontestable. La raó també ens pot
desorientar. ¿Com s`explicaria, sinó, els errors i estultícies humanes de que n`esta
plena l`Historia, d`abans i d`ara?
La persona mai sol emparar-se o reposar definitivament en el
dubte. Quant el malalt es troba sense
forces, mancat de defenses intel·lectuals,
de coneixements, pot arrivar, a través de
la crisis curativa del dubte, a la salut, d`albirar l`Estrella...
L`Agnosticisme, segurament, no
provoca, en si, cap èxtasis. La troballa
o aproximació a l`Estrella, a qualsevol veritat, si.
L`Evangeli ens diu dels Mags: “Que la seva
alegria al veure allà l`Estrella –l`Estrella retrobada- va ser immensa”. La
veritat, per els que gaudim de la Fe en L`Església de Jesús, es l`Estrella que,
per nosaltres, al menys, te llum pròpia i ens dona goig...
Partint de la capacitat i
necessitat de dubtar, nosaltres, que gracies a Déu hem trobat, o retrobat,
l`Estrella, la Fe reflexa, quedaríem en situació avantatjosa...
Com més intel·ligents siguem i millor hàgim
estudiat la Teologia, més possibilitats
de dubte haurem pogut tenir, es cert, però, també, majors motius de sortir-nos-en.
Pregant, meditant, llegint, estudiant,
analitzant els Criteris de Credibilitat de la nostra Confessió Cristiana, amb l`ajuda
de "l`il·luminació interior" de la gracia, com acompanyà als Mags fins el Pessebre, també,
oïda ens hi acompanyi i mantingui...
Com a creients ens unim a l`innombrable comitiva dels que reconeixen i
adoren a Crist: Pastors, Mags, Apòstols, sants de tots els temps entre els que
hi trobem també molts savis erudits.
No hay comentarios:
Publicar un comentario