Diumenge 18. 4-08-2013
“Vanitat de vanitats i tot es
vanitat”, amb aquesta greu afirmació
comensa el llibre de l`Eclesiastès que acaba dient: “Tem a Déu i guarda els
seus manaments. Això es ser home”
“Vanitat i més vanitat, tot és en
va”. Sota aquesta visió del no res, la vida no seria més que un somni, la família,
el treball, els títols, el poder, els diners, la gloria, els èxits, els plaers
si ens porten a negar l`amor i la justícia no serien mes que simples esbargiments
i pecat. No-res. Ni la mateixa Historia tindria cap consistència.
¿A la vista del no-res, l`home, que
per salvar-lo i redimir-lo el Para no dubta en enviar al seu Fill, es no-res,
sols vanitat, ombra, fum que el vent dissipa?.
La vida
no es un joc que governa l`atzar. Som vanitat de vanitats, quant neguem l`amor. Som grans, importants, un
be realment desitjable quant som
conscients d`on venim i a on anem. Déu
no es vanitat, perquè es amor, perquè es
misericòrdia. Nosaltres no podem ser no-res si elevem la mirada a dalt. No podem
ser no-res quant teològicament en
Déu vivim, ens movem i som.
Tot allò que te per objecta l`egoisme, la
negació del amor, es sí no-res, pertany al domini de la mort. Però tot lo que te per objecte a Déu es gran, te consistència, es gracia, es
benedicció. Per axó, com sabem, serem jutjats de l`amor o la negació del amor.
Sant Pau en la segona lectura
argumenta que podem elevar-nos per sobre de la vanitat i del no-res, quant ens
diu: “Cerqueu allò que es de dalt, on hi ha el Crist... Estimeu allò que es de
dalt, no allò que es de la terra”.
La terra, tot lo humà, entès i viscut com a obra de Déu,
respectant la Llei Natural , que els manaments dels Senyor recolzen i recorden, lluny de veure-hi mal, podem
descobrir-hi la generositat de Déu en vers tots els homes. Lo humà podria
considerar-se vanitat i no-res, quant cerquem i mirem els bens de la terra, no
com un medi, que son, sinó com un fi en
si mateix, que no son.
Jesús avui en l` Evangeli, que hem proclamat, quant
ens diu: “Vigíeu, guardeu-vos de tota ambició de posseir riqueses”, i sobre tot
en la paràbola del Home Ric que segueix, ens alliçona com superar el no-res, la
vanitat . Es tracta d`evitar l`amor
desordenat a les riqueses ja siguin enteses com a diners, gloria, distinció, domini.
Tots sabem que dels bens de la terra i de la societat lluny de
sentir-nos`en propietaris absoluts, promptes a dominar i a malversar, ens en devem
sentir simples administradors.
Ja dèiem al principi, que, l`Eclesiastès,
després d`haver iniciat el seu discurs
amb aquell desencantant: “Vanitat de vanitats, tot es vanitat”, acaba enlairant el camí de l`home dient: “Tem
Déu i guarda els seus manaments. Això es ser home”.
Queda dons demostrat que som no-res si
emprenem un camí en direcció contraria
al amor, a la justícia, emmagatzemant potser sí propietats, diners, coses,
títols, suposada fama, prestigi, domini, autoritat, grandassa aparent, però no
justícia, caritat, perdó, misericòrdia, generositat.
Domingo 18 4-08-2013
“vanidad de vanidades… todo es vanidad”. Con esta
grave afirmación da comienzo el libro del Eclesiastés, para concluir diciendo:
“Teme a Dios, y guarda sus mandamientos; porque esto es el todo del hombre”.
“Vanidad de vanidades…todo es vanidad”. Bajo esta
visión de la nada, la vida no seria más que un sueño, la familia, el trabajo,
el esfuerzo, los títulos, el poder, el dinero, la gloria, los éxitos, los
placeres, si se mueven en el contexto de la negación del amor y la justicia, no
serian más que simples distracciones y pecado. Nada. Ni la misma Historia
tendría consistencia alguna.
¿A la vista de todo, el hombre, para el que el Padre no dudó en enviar a su
propio Hijo para salvarlo y redimirlo, sería sólo vanidad, sombra, humo que el
viento disipa?
La vida no es
un juego que gobierna el azar. Somos vanidad de vanidades cuando negamos el
amor. Somos grandes, importantes, un bien realmente deseable, cuando vivimos
conscientes de donde venimos y a donde vamos. No podemos ser nada cuando somos
capaces de elevar la mirada hacia Dios. No podemos ser nada cuando,
teológicamente, en Dios vivimos, nos movemos y existimos.
Todo lo que tiene por objeto el egoísmo, la negación
del amor, es sí vanidad, nada, pertenece al dominio de la muerte. Pero todo
cuanto tiene por objeto a Dios, es grande, es consistente, es gracia, es
bendición. Por esto, como dice la
Escritura, seremos examinados del amor.
San Pablo en la segunda lectura argumenta como podemos
elevarnos por encima de la vanidad y la nada, cuándo nos dice: “Buscada los bienes
de allá arriba donde está Cristo… Aspirad a los bienes de arriba, no a los de
la tierra”.
La tierra, donde Dios nos ha situado, todo lo humano,
entendido y vivido como obra de Dios, respetando a la Ley Natural, que los
mandamientos del Señor reafirman y recuerdan, lejos de verlos como mal o
pecado, podemos descubrir en ellos la bondad y generosidad del Creador hacia
todos los seres humanos.
Jesús hoy en el Evangelio, que hemos proclamado, cuando
nos dice: “Mirad: Guardaos de toda clase de codicia”, y sobre todo en la
parábola del Hombre Rico que sigue, nos alecciona cómo superar la nada, la
vanidad. Se trata de evitar el amor desordenado a las riquezas se entiendan
como dinero, o como gloria, poder, distinción, dominio.
Todos sabemos que sobre los bienes de la tierra y de
la sociedad lejos de podernos sentir
como dueños absolutos, prontos a dominar y a malgastar, nos debemos considerar y
actuar como simple administradores.
Ya decíamos al principio, que el Eclesiastés, después
de haberse iniciado con el desencanto: “Vanidad de vanidades, todo es vanidad”,
termina dando valor al camino justo o intermedio: “Teme a Dios y guarda sus
mandamientos; porque esto es el todo del hombre”.
Queda demostrado que somos simple vanidad y nada si
tomamos el camino equivocado, en dirección contraria al amor, a la justicia,
almacenando dinero, poder y dominio.
Homilia predicada
per el rector de Santa Maria del Mar de Barcelona, Dr. Francesc Tort, adaptada,
ara, per Sant Pau del Camp.
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