viernes, 26 de julio de 2013

Dom. 17. Cat. Cast. 28-07-2013


Diumenge 17. 28-07-2013

 

“Senyor, ensenyeu-nos a pregar”. La resposta de Jesús es coneguda. El Pare Nostre. Reflexionem sobre una de les peticions que fem en ell: “Doneu-nos cada dia el nostre pa”.

 

“Doneu-nos cada dia el nostre pa”. Jesús al posar aquesta petició en els nostres llavis pretén que sapiguem unir, en la mateixa pregaria, lo humà i lo diví, el pa material i el pa espiritual.

L`oració no està en singular sinó en plural. No es tracta d`una petició egoista, pensant en mi sol, sinó generosa, extensiva. Demanem per tots: “Doneu-nos cada dia el nostre pa”, el teu i el meu.

 

Demanar el pa de cada dia fent exclusió dels altres, del pròxim, del germà, ens allunyaríem del esperit evangèlic que proclama que les relacions humanes han de construir-se partint de l`exigència del amor, de la caritat, de la justícia. No seria just, no seria cristià, preocupar-me sols de mi amb un, implícit: Que els altres s`arreglin.

 

Resem el Pare Nostre amb la consciencia explícita e implícita de ser una part del tot, germans entre germans, humans entre humans, cristians entre cristians.

 

¿El pa que precisem avui per demà, està fet exclusivament de farina?. El mateix Jesús en l`Hort de Getsemaní respondre al maligne temptador: “No sols de pa viu l`home”. Es evident que el concepte de pa de cada dia avarca molt més.

 

El pa que demanem avarca, arriba, engloba: Treball, casa, sanitat, educació, companyia, amistat, concòrdia entre esposos, pares, fills i avis.

 

El pa sense amor, sense companyia, sense l`escalf d`altres germans, no alimenta. En tot cas, aquest pa deslligat del amor, serviria potser més per engrassar-nos i emmalaltí.

 

Així dons al demanar en el Pare Nostre el pa de cada dia, esperem aconseguir, al mateix temps, felicitat, pau interior, concòrdia entre nosaltres tots.

 

El concepte de pa enriquit que alimenta avui i demà s`extent, també, al Paradís. Aquest pa consisteix en viure units a Crist, conscients de que “no tenim aquí una habitació permanent, sinó que ens orientem a lo etern”. Un pa, dons, que ens alimenta , prepara i projecta fina a la Vida Eterna.

 

Es tracta d`alimentar-nos del pa que ens vals per el transit fins a la vida eterna. Heus així com hem arribat a relacionar,  veure l`unió, el vincle entre el pa material, ni que l`hàgim excés a tantes coses necessàries i nobles, i el pa espiritual de l`Eucaristia.

 

 

Domingo 17 28-07-2013

 

“Señor, enséñanos a orar”. La respuesta de Jesús es conocida. Reflexionemos sobre una  de las peticiones de la oración por excelencia, el Padre Nuestro : “Danos cada día nuestro pan del mañana”

 

“Danos cada día nuestro pan del mañana”. Jesús al poner esta petición en nuestros labios pretende sepamos unir en una misma oración lo humano y lo divino, el pan material y el pan espiritual.

 

 No pedimos en singular sino en plural. No se trata de una petición egoísta, pensando sólo en mi, sino generosa, extensiva.  Pedimos para todos: “Danos cada día nuestro pan”, el tuyo y el mío.

 

Pedir el pan de cada día, haciendo exclusión de los demás, del prójimo, del hermano, nos alejaría del espíritu evangélico que proclama que las relaciones humanas han de adaptarse a las exigencias del amor, de la caridad y la justicia. No seria justo, no sería cristiano, preocuparme sólo de mí, con un implícito: Que los demás se arreglen.

 

 Rezamos el Padre Nuestro  con la conciencia explícita e íntima de ser parte de todos, hermanos entre hermanos,  humanos entre  humanos.

 

¿El pan que precisamos hoy por mañana, esta sólo y exclusivamente hecho de harina?. El mismo Jesús dirá al maligno tentador: “No sólo de pan vive el hombre”. Es  evidente que el concepto de pan de cada día abarca mucho más.

 

El pan se extiende, engloba: Trabajo, casa, salud,  compañía,  amistad,   concordia entre esposos padres e hijos. El pan sin amor, sin compañía, sin familia, alejados  de los demás hermanos, no alimenta. En todo caso serviría sólo para engordar e incluso para enfermar.

 

Así pues al pedir en el Padre Nuestro pan, pedimos, esperamos conseguir, al mismo tiempo,  felicidad,  paz interior.

 

 El concepto enriquecido de pan  que alimenta todo mañana mira y se extiende, también, al Paraíso. Este pan consiste en vivir unidos a Cristo, concientes  de que “no tenemos aquí una habitación permanente, sino que vamos tras la eterna”.

 

Se trata de alimentarnos del pan que trasciende a la vida eterna. Se trata de gozar del pan de la fe. ¿Existe un alimento mejor, más confortable y más necesario que gozar del don espiritual,  reflejo en la conciencia, que aflora, que toma parte en los pensamientos i certezas de la fe?

 

Homilies a partir d`altres predicades per el rector de Santa Maria del Mar, Dr. Francesc Tort, arranjades per Sant Pau del Camp.

No hay comentarios:

Publicar un comentario