Diumenge 17. 28-07-2013
“Senyor, ensenyeu-nos a pregar”. La resposta de Jesús es coneguda. El Pare
Nostre. Reflexionem sobre una de les peticions que fem en ell: “Doneu-nos cada
dia el nostre pa”.
“Doneu-nos cada dia el nostre pa”. Jesús al posar aquesta petició en els
nostres llavis pretén que sapiguem unir, en la mateixa pregaria, lo humà i lo
diví, el pa material i el pa espiritual.
L`oració no està en singular sinó en plural. No es tracta d`una petició
egoista, pensant en mi sol, sinó generosa, extensiva. Demanem per tots:
“Doneu-nos cada dia el nostre pa”, el teu i el meu.
Demanar el pa de cada dia fent exclusió dels altres, del pròxim, del germà,
ens allunyaríem del esperit evangèlic que proclama que les relacions humanes
han de construir-se partint de l`exigència del amor, de la caritat, de la justícia.
No seria just, no seria cristià, preocupar-me sols de mi amb un, implícit: Que
els altres s`arreglin.
Resem el Pare Nostre amb la consciencia explícita e implícita de ser una
part del tot, germans entre germans, humans entre humans, cristians entre
cristians.
¿El pa que precisem avui per demà, està fet exclusivament de farina?. El
mateix Jesús en l`Hort de Getsemaní respondre al maligne temptador: “No sols de
pa viu l`home”. Es evident que el concepte de pa de cada dia avarca molt més.
El pa que demanem avarca, arriba, engloba: Treball, casa, sanitat, educació,
companyia, amistat, concòrdia entre esposos, pares, fills i avis.
El pa sense amor, sense companyia, sense l`escalf d`altres germans, no
alimenta. En tot cas, aquest pa deslligat del amor, serviria potser més per engrassar-nos
i emmalaltí.
Així dons al demanar en el Pare Nostre el pa de cada dia, esperem
aconseguir, al mateix temps, felicitat, pau interior, concòrdia entre nosaltres
tots.
El concepte de pa enriquit que alimenta avui i demà s`extent, també, al
Paradís. Aquest pa consisteix en viure units a Crist, conscients de que “no
tenim aquí una habitació permanent, sinó que ens orientem a lo etern”. Un pa,
dons, que ens alimenta , prepara i projecta fina a la Vida Eterna.
Es tracta d`alimentar-nos del pa que ens vals per el transit fins a la vida
eterna. Heus així com hem arribat a relacionar,
veure l`unió, el vincle entre el pa material, ni que l`hàgim excés a
tantes coses necessàries i nobles, i el pa espiritual de l`Eucaristia.
Domingo 17 28-07-2013
“Señor, enséñanos a orar”. La
respuesta de Jesús es conocida. Reflexionemos sobre una de las peticiones de la oración por
excelencia, el Padre Nuestro : “Danos cada día nuestro pan del mañana”
“Danos cada día nuestro pan
del mañana”. Jesús al poner esta petición en nuestros labios pretende sepamos
unir en una misma oración lo humano y lo divino, el pan material y el pan
espiritual.
No pedimos en singular sino en plural. No se
trata de una petición egoísta, pensando sólo en mi, sino generosa,
extensiva. Pedimos para todos: “Danos
cada día nuestro pan”, el tuyo y el mío.
Pedir el pan de cada día,
haciendo exclusión de los demás, del prójimo, del hermano, nos alejaría del
espíritu evangélico que proclama que las relaciones humanas han de adaptarse a
las exigencias del amor, de la caridad y la justicia. No seria justo, no sería
cristiano, preocuparme sólo de mí, con un implícito: Que los demás se arreglen.
Rezamos el Padre Nuestro con la conciencia explícita e íntima de ser
parte de todos, hermanos entre hermanos,
humanos entre humanos.
¿El pan que precisamos hoy
por mañana, esta sólo y exclusivamente hecho de harina?. El mismo Jesús dirá al
maligno tentador: “No sólo de pan vive el hombre”. Es evidente que el concepto de pan de cada día
abarca mucho más.
El pan se extiende, engloba:
Trabajo, casa, salud, compañía, amistad,
concordia entre esposos padres e hijos. El pan sin amor, sin compañía,
sin familia, alejados de los demás
hermanos, no alimenta. En todo caso serviría sólo para engordar e incluso para
enfermar.
Así pues al pedir en el Padre
Nuestro pan, pedimos, esperamos conseguir, al mismo tiempo, felicidad,
paz interior.
El concepto enriquecido de pan que alimenta todo mañana mira y se extiende,
también, al Paraíso. Este pan consiste en vivir unidos a Cristo,
concientes de que “no tenemos aquí una
habitación permanente, sino que vamos tras la eterna”.
Se trata de alimentarnos del
pan que trasciende a la vida eterna. Se trata de gozar del pan de la fe.
¿Existe un alimento mejor, más confortable y más necesario que gozar del don
espiritual, reflejo en la conciencia,
que aflora, que toma parte en los pensamientos i certezas de la fe?
Homilies a partir d`altres predicades per el rector de
Santa Maria del Mar, Dr. Francesc Tort, arranjades per Sant Pau del Camp.
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